
Manglende viden begrænser salget af elbiler
Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 28. april 2025
Elbilsalget i Danmark er støt stigende, og i første kvartal i år var to ud af tre nyregistrerede personbiler fuldt elektriske. Der er dog fortsat langt op til andelen af elbiler i Norge, der nærmer sig 100 procent. En ny dansk undersøgelse foretaget af Norstat for Toyota viser, at manglende viden blandt danskerne er en af årsagerne til, at salget af elbiler i Danmark ikke går endnu hurtigere. Det er især kvinder, der føler sig usikre på elbiler.
Flere og flere danskere overvejer en fuldt elektrisk løsning til deres næste nye bil. Men når den endelige beslutning om den næste nye bil skal tages, fravælger mange fortsat elbilen. En af de væsentligste årsager er manglende viden. Det viser en helt ny undersøgelse blandt 2.000 danskere foretaget af Norstat for Toyota.
Hele 52 procent af de danskere, der endnu ikke ejer en elbil, og som er i markedet for en ny bil inden for de næste to år, svarer i undersøgelsen, at de ikke overvejer en elbil af den simple grund, at de ikke ved nok om elbiler eller mangler mere viden og information om elbiler. Dermed mener over halvdelen altså, at manglende viden er en direkte hæmsko for at vælge en elbil.
"Vi ønsker at reducere CO2 fra nye biler markant i fremtiden, og en af måderne at gøre det på er gennem udbredelsen af elbiler. Politikerne bakker op gennem effektfulde afgiftsfordele. Men undersøgelsen viser, at vi tydeligvis stadig har en kæmpe udfordring med at få klædt endnu flere bedre på med viden om elbiler, hvis vi skal have flere danskere til at overveje en fuldt elektrisk løsning i deres næste bil," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Stor forskel på kvinder og mænd
Dykker man længere ned i undersøgelsen, afslører resultaterne, at der er stor forskel på kvinder og mænds manglende viden om elbiler. Mens 41 procent af de adspurgte mandlige ikke-elbilejere svarer, at de ikke ved nok om elbiler eller mangler viden og information om elbiler og derfor ikke overvejer en elbil, er det hele 63 procent af kvinderne, der angiver manglende viden som årsag til fravalget af elbil.
Der kan være flere årsager til, at forskellen på kvinder og mænds oplevede viden om elbiler er så stor.
"Traditionelt har biler og bilers teknologi generelt altid tiltrukket en større andel af mænd end kvinder. Samtidig er elbiler fra starten blevet fremstillet nærmest som kørende computere og som nogle enormt teknisk avancerede produkter. Det har potentielt været med til at forstærke forskellen på kønnenes interesse og kan være en af forklaringerne på, at flere kvinder ikke føler sig godt nok klædt på for at kunne vælge en elbil som deres næste bil," vurderer Anders Tystrup.
Simpelt at betjene en elbil
Han peger dog også hurtigt på, at elbiler godt nok rummer en del mere teknologi i dag, end biler gjorde før i tiden. Men det gør andre nye biler også.
"Faktisk vil man som bilist ofte opleve en elbil som meget mere simpel at betjene i hverdagen, ligesom man typisk også vil opleve en markant anderledes og bedre økonomi, end man har været vant til med sin benzin eller dieselbil," forklarer Anders Tystrup fra Toyota Danmark
Netop teknologi og økonomi ved elbiler placerer sig som nogle af de emner, hvor usikkerheden er allerstørst blandt danskerne - og især blandt kvinderne. Fx svarer 46 procent af ikke-elbilejerne, når de bliver spurgt til forbehold og årsager til ikke at overveje en elbil, at de ikke ved, om elbiler ruster mere eller hurtigere end andre typer biler. Mens 32 procent af mændene svarer ved ikke, svarer hele 60 procent af kvinderne det samme.
30 procent - eller ca. hver tredje - svarer "ved ikke" til, om elbiler er dyrere i forhold til service og reparation. Igen er andelen af kvinder markant større end andelen af mænd. 39 procent af kvinderne svarer "ved ikke" til, om elbiler er dyrere at sende på værksted, mens 22 procent af mændene svarer "ved ikke" til det samme.


